søndag 11. november 2012

Min vei til å bli gravid. Del 1

OBS: Dette skrev jeg i 2010....
Hei igjen :)

Min vei mot en spire i magen.........
Ikke alle mennesker er velsignet med at man kan "hoppe litt i høyet" og vips så er man foreldre 40 uker etterpå...., og må derfor få hjelp av ekspertise for å få det til.

Jeg og mannen min har en nydelig sønn fra før på snart 4 år. Han kom til med naturmetoden, men etter dette har vi blitt rammet av sykdom  som har medført at vi ikke kan få barn uten hjelp....

Så da var det bare å kontakte Rikshospitalet og hoppe i det.....

Oppstart: 20. januar startet jeg opp med Suprecur spray som jeg tok x 4. Dette gikk fint, men fikk mye hodepine og ble glemsk/fikk konsentrasjonsvansker av sprayen. Denne sprayen regulerer hormonproduksjonen slik at jeg ikke startet med en ny egen syklus. Jeg kommer på en måte i overgangsalderen :(

Sprøytestart: 9.februar begynte jeg med subcutan (under huden) hormonsprøyte som jeg skulle ta nøyaktig til samme tidspunkt hver kveld. Jeg er jo sykepleier og er jo vant med å sette sprøyter, men det var en terskel jeg skulle komme over første gang jeg skulle sette sprøyten på meg selv....Men kjente ikke noe! I denne perioden fortsatte jeg på samme måte med nesesprayen. Hodepinen ble nesten borte etter oppstart med sprøytene. Hormonsprøytene skal modne egg i eggstokkene. Normalt slipper vi jenter et egg hver måned, men nå skulle jeg får storproduksjon!

Var på UL kontroll på Rikshospitalet 18.februar for å se om sprøytene hadde gjort meg til en verpende høns :)
Jeg hadde så mange egg at de ikke telte dem en gang. Fikk beskjed om at jeg måtte gå ned på sprøytedosen for å unngå å bli overstimulert. Hadde hatt endel smerter de siste dagene over eggstokkene.

21.februar tok satte jeg eggløsningssprøyten slik at eggene skulle være klar for å hentes ut to dager etter.

Egguttak: Tirsdag 23.februar
Møtte opp på Riksen og fikk tildelt en seng. Ble liggende i en seng i en time før selve uttaket. Før uttaket fikk jeg smertestillende og beroligende intravenøst (inn i blodåren). Har aldri før blitt beruset så raskt!!!! 
Verden gikk rundt for meg :) Selve uttaket var litt ondt, men det gikk helt fint. 

De tok ut 17 egg og 4 eggposer ble igjen pga at de lå slik at de ikke fikk tak i dem.... Siden de justerte meg ned med hormonsprøytene var det kun 6 egg som var ferdigmodnet og kunne brukes.
Jeg hadde veldig vondt etter uttaket og i de neste 3 påfølgende dager var jeg mest sengeliggende...så jeg var nok overstimulert :(

Det neste døgnet var svært nervepirrende. Skulle ringe riksen for å høre om eggene var blitt befruktet. Den hyggelige damen i telefonen sa at 3 av eggene var blitt befruktet ved bruk av ICSI :)

Innsetting:25.februar
Ble det innsetting av faktisk to egg (to-delt)! Det var Rikshospitalet sitt ønske å sette inn to egg.
Det tredje egget måtte de kaste pga kromosomfeil. 

Min kjære ble helt oppgitt over meg siden jeg krevde at jeg skulle ligge rolig i bilen i en time med bena høyt før vi kjørte hjem....hi,hi. Jeg skulle vite at jeg hadde gjort absolutt alt!!!!

Kommer snart med oppfølgingen!!! (hvor jeg går igjennom alle rugedagene og symptomene)

Snakkes snart!

Klem Helene

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar